Iedere aangesloten uitgever is verplicht om eens in de 3 jaar een certificering uit te laten voeren op de oplage jaarcijfers, van de op dat moment aangesloten titels. NMO bepaalt per uitgever het te certificeren controlejaar. De uitgever dient zelf voor de certificering een externe RA/AA accountant aan te stellen. NMO zal de uitgever tijdig informeren over het te certificeren controlejaar en uiterste aanleverdatum.
Bij de aanmelding van een titel blijft een aanmeldcertificering over het aanmeldkwartaal verplicht, deze aanmeldcertificering staat los van de 3-jaarlijkse certificeringsverplichting van jaar oplagecijfers.
Natuurlijk blijft NMO elk kwartaal de publisher statements controleren. Bij gerede twijfel kan door NMO alsnog een review/extra accountantscontrole ingesteld worden. In geval van grote afwijkingen van het gecertificeerde jaarcijfers tov het gewogen gemiddelde van Q1 t/m Q4, kan NMO de uitgever verzoeken om de kwartaalcijfers te corrigeren en zal de correctie aan de markt gecommuniceerd worden.
Met de nieuwe certificeringsfrequentie zullen uitgevers de oplageadministratie nog steeds elk jaar op orde moeten hebben, want een van de drie kalenderjaren kan achteraf bepaald worden als het controle jaar. Echter, de kosten voor de HOI oplagecertificering worden niet meer elk jaar gemaakt; dat levert een aanzienlijke besparing op voor de deelnemende uitgevers.
Toelichting nieuwe frequentie accountantscontrole
- Besparing circa 2/3 accountantskosten voor uitgevers
- Uitgever dient voor elk jaar de administratie en bewijslast omtrent de verspreiding te bewaren, zodat achteraf certificering zonder extra werk mogelijk is
- Geen "dubbele" publicatie van Gecertificeerde jaarcijfers en gewogen gemiddelden Q1 t/m Q4 in het NMO dashboard
- NMO blijft elk kwartaal alle oplagerapportages controleren en behoudt recht op een review in geval van twijfels over kwartaal/jaarcijfers.
Als u vragen heeft over de aanpassingen dan kunt u contact opnemen met NMO.
Contactgegevens
Nationaal Media Onderzoek
Erik Bijlsma (Censusdata Specialist) erik.bijlsma@nationaalmediaonderzoek.nl
Tel: 020-8204434